Hvad er et godt linkkatalog?

Som katalog ejer er det et spørgsmål jeg flere gange har måtte stille mig selv, for at have så effektive og brugbare kataloger som muligt. Det har krævet en masse test og tilrettelser hen af vejen på mine snart mange kataloger.
Med Linkfeed vil jeg prøve at samle alt den viden jeg har opbygget igennem de sidste par år og gøre alt på den “rigtige måde” denne gang, uden krumspring.

Men tilbage til spørgsmålet: Hvad er et godt linkkatalog?

I min verden er det et katalog der giver alle involveret parter en tilfredsstillelse.

  • Søgemaskinerne skal finde kataloget brugbart til deres indeks og sende trafik ind.
  • Surferne der rammer siden skal finde det de søger, nemt og smertefrit
  • Link ejeren skal modtage relevant trafik til sin hjemmeside gratis.
  • Jeg som katalog ejer får trafikgennemgang på siden, hvilket tiltrækker betalende annoncører.

Det ser jeg som en god cirkel hvor alle føler de får noget brugbart ud af eksistensen af kataloget.

Hvordan laver man sådan et katalog?

Først og fremmest så skal det understreges nøje at du ikke kan komme sovende til succes og tjene en masse nemme penge ved at lave et linkkatalog.
Det kræver mange times arbejde både i at få opsat kataloget helt korrekt, og derefter tid til at dagligt gennemgå tilmeldinger der kommer væltende ind samtidig med selve kataloget også skal markedsføres ude på nettet – en konstant og vedvarende proces.

Af dagligt arbejde på et linkkatalog skal der som nævnt checkes tilmeldinger. Min måde er at virkelig gå i dybden med mine checks. Jeg vil være 100% sikker på det er en god nok side til at jeg vil linke videre til den. Der findes mange “dårlige” steder i verden at links til, der direkte kan ødelægge dine chancer i søgemaskinerne. Derfor er det virkelig vigtigt for mig at jeg kan stå inde for alle de hjemmesider jeg linker til.
Og tilmeldte links har det med at ændre sig over tid – derfor er det vigtigt at du som katalog ejer jævnligt får checket alle dine links og får ryddet op i de døde links og de links der ikke længere lever op til kvalitetskravene. Dette er en stor opgave og den vokser stødt som dit katalog vokser – mange overser denne arbejdsbyrde, men den er meget vigtig for at leve op til de stigende krav søgemaskinerne har.
Desuden vil du jævnligt modtage e-mails fra folk om at få lavet rettelser til eksisterende links i systemet.

Søgemaskinernes rolle

Da søgemaskinerne er et vigtigt element i at kunne drive et godt katalog, er det vigtigt at vi spiller efter deres regler. Det kan være en jungle for dem der slet ikke kender søgemaskiner og søgemaskineoptimering, men det er et must at have en form for indsigt i søgemaskinernes regler og metoder.
F.eks. lægger søgemaskiner som Google vægt på om tekster er kopieret eller unikke på en side (duplicate content) – og ser generelt bort fra alle andre end ophavet til en tekst. Ophavet er så det sted at Google første gang stødte på den aktuelle tekst.
I forbindelse med linkkataloger, betyder det at man faktisk kun kan give folk et brugbart link hvis de sørger for at skrive nogle helt unikt under tilmeldingen. Dog er det meget langt fra tilfældet. Vil påstå at 99% af alle genbruger tekster i deres markedsføring, og i mine øjne spilder de virkelig deres tid bravt. Når Google kommer forbi et katalog med en tekst den allerede har set 100% magen til i et andet katalog vil den nedgradere en sådan side og ikke give noget synderlig trafik eller styrke – sådan en side vil næsten blot være en byrde for en katalog ejer at have på dit domæne.

På Linkfeed har jeg så valgt at helt se bort fra tilmeldinger der ikke gider skrive en unik beskrivelse af deres link. Det er tit rigtig gode hjemmesider, men dette er en regel der er indført for at alle i længden får mest muligt ud af situationen.
Min bedste anbefaling til folk er at skrive beskrivelsen “on the fly” altså lige nu og her mens du sidder og indtaster tilmeldingen. Det kan give varieret tekster, men hvor du altid får essensen med og får varieret dine søgeord.

Af alle kataloger du se på din vej, vil du opleve en række der har automatisk godkendelse og ingen kontrol over hvilke links der kommer ind i kataloget – lad mig kraftigt fraråde dig at benytte den form for sider, da de nemt kan få Google straf og ende med at være spild af din tid og du kan modtage uforudsete nedjusteringer når de dårlige links påvirkning forsvinder.

Linkkataloger jeg anbefaler

Jeg arbejder selv hårdt på at udbyde kataloger efter de bedste principper, derfor tør jeg godt anbefale disse kataloger til alle interesseret:

Til dig der tilmelder links til kataloger

Linkbuilding skal ses som en stilart og ikke noget der bare skal overstås. Hvis du planlægger lidt og bruger tiden de rigtige steder, kan du vinde SÅ meget mere i det lange løb, og jeg overdriver ikke forskellen der kan være mellem god og dårlig linkbuilding. Læs evt også min artikel om optimal udnyttelse af linkkataloger.

Vigtigste som du nok også har forstået nu, er at du skal være unik og grundig når du benytter linkkataloger (især mine :) ). Se hver tilmelding du laver som et unikt visitkort du smider ude på nettet.
Tag dig tid, hent en kop kaffe og sørg for at læse reglerne til det aktuelle katalog nøje – alle katalog ejere har forskellige krav der skal overholdes for at blive godkendt.
Skriv derefter stille og roligt en frisk titel udfra dine vigtige søgeord samt en beskrivelse af hjemmesiden din hjemmeside. Sørg for at skrive flydende mens du får placeret nogle af dine vigtige søgeord inde i teksten. Og udnyt meget gerne at du kan skrive lange beskrivelser. 500 tegn eller mere der skrives unikt og fra hoften vil være helt perfekt.

Nu har jeg også lige skrevet denne lille guide/forklaring på hvad er godt linkkatalog er “fra hoften”, så der har nok indsneget sig forskellige fejl og mangler, men er du i tvivl om noget og vil have det uddybet nærmere kan du blot skrive en kommentar herunder.